viernes, 8 de abril de 2011

LaTele, televisió lliure i comunitària.

Publicat el 7 abril 2011 per cornella

Principis

L’Assemblea per la Comunicació Social (ACS) va sorgir a l’abril de 2003 com una proposta per traslladar a l’àmbit comunicatiu-mediàtic l’experiència de les nombroses campanyes que es van viure a Catalunya els aquells anys i la pràctica de la xarxa. Els seus objectius principals són la creació de mitjans audiovisuals de caràcter comunitari i el qüestionament del model de comunicació social actual.

Per a què volem fer tele

Per informar

aprendre

ensenyar

comunicar

posar en relació

estimular la creació

proposar

mostrar

Principis generals de la programació

- evitar espais tancats reservats a col·lectius fixos; afavorir la relació entre col·lectius

- combinar la participació amb la qualitat dels continguts i d’estil

- buscar una comunicació popular que no sigui només per a militants

- adaptar la programació als interessos o esdeveniments del moment

- facilitar la participació en la presa de decisions de l’ACS

- socialitzar el coneixement: tant el coneixement sobre els mitjans, com sobre altres qüestions

- facilitar la connexió de la gent amb col·lectius

- donar a conèixer informació que no surt en altres mitjans

- criticar i subvertir els models de comunicació dominants

- trencar la divisió o especialització emissor-receptor

- connectar la informació a l’acció, als sentiments i a la realitat dels que escolten

- contribuir a millorar la capacitat de fer dels col·lectius socials, “empoderar” els col·lectius

Principis generals per a l’elaboració de programes

- informar sobre l’existència i activitat dels col·lectius socials

- informar de l’actualitat general, des d’un punt de vista que incorpori l’acció i punts de vista dels col·lectius, moviments socials…

- ampliar el coneixement sobre temes diversos de l’actualitat general i dels temes que tracten els diversos col·lectius

- oferir un espai per a la difusió de l’activitat de creació cultural no comercial

- donar a conèixer i promocionar l’economia social

- criticar / posar en qüestió les formes de comunicació convencionals i els continguts dels mitjans majoritaris

- facilitar la participació en la presa de decisions i en la producció de l’ACS

La definició de l’espai de comunicació que es vol construir es fa a través del què no hi entra: no sexista, no racista, no consumista, no comercialista, no agressiu, no proselitista. Per la resta, han de ser mitjans oberts, on les decisions sobre el que accedeix o no al canal siguin col·lectives en els principis generals i transparents en el dia a dia.



La proposta de l’ACS es basa en:

1) Atribuir la titularitat al més gran nombre possible d’entitats, col·lectius, associacions, individus. La “propietat” del mitjà ha de ser col·lectiva, compartida si pot ser per la totalitat dels moviments de canvi i crítica social de la ciutat.

2) Consolidació d’una assemblea oberta al conjunt de les “classes crítiques” amb reunions periòdiques, eines Internet, espais específics en les mateixes programacions.

3) La “línia” dels mitjans s’ha de definir en base a un debat públic, transparent, col·lectiu. L’assemblea decideix també la creació de comissions, grups facilitadors de la comunicació (equips de redacció, gestió, tècnics) i els criteris d’accés al mitjà.

4) Definició de la base econòmica del projecte: aportacions de col·lectius

(amb les recaptacions per aquest concepte de qualsevol campanya ja s’asseguraria la compra d’aparells) i individus, activitats d’autofinançament, publicitat d’iniciatives d’economia social, subvencions enteses com a devolució de recursos per part de les administracions.

Entitats participants

Al llarg del procés des de la primera assemblea celebrada a l’abril de 2003 hi ha més de 150 col·lectius que s’han implicat d’una manera o una altra en el projecte, ja sigui en la demanda de freqüències per als col·lectius socials (140 sol·licituds), en la participació en assemblees presencials, en la producció de programes de ràdio i televisió, en la campanya per al tercer sector, o en jornades i xerrades.

Els col·lectius i persones que participen en l’ACS provenen d’àmbits diversos. Hi ha col·lectius ecologistes, col·lectius vinculats a moviments socials d’altres països i de cooperació amb aquests països, col·lectius feministes, ongs de cooperació, col·lectius i associacions veïnals, de joves, grups sindicals, cooperatives i col·lectius d’intercanvi i consum just, grups pacifistes, col·lectius diversos antiglobalització, col·lectius d’immigrants, associacions que treballen en l’àmbit de la comunicació, col·lectius en defensa de drets socials i personals, etc.

No hay comentarios: